Door de economische crisis krijgen heel wat sectoren klappen te verwerken, één daarvan is de gaming industrie. Een sector waarin er zich volgens de laatste Amerikaanse verkoopscijfers een daling van zo'n 31% voordoet.
Het is dan ook het ideale moment om te kijken naar manieren om zich ter herbronnen. Zodat de markt opnieuw competitief kan zijn in de veranderde verhoudingen.
Gaikai, een streaming technologie voor games, is zo'n mogelijkheid. Het laat je namelijk toe om rechtstreeks, zonder enige extra's, je favoriete games in een mum van tijd te kunnen spelen. Bovendien ben je via deze werkwijze ook heel wat minder afhankelijk van aangepaste computer hardware vereisten, je locatie, updates, ed..
Het concept zelf is echter niet zo nieuw, want er bestaan al heel wat toepassingen waaronder ook games die je via cloud computing kan gebruiken. Wat via deze technologie wel veranderd is dat de traditionele software paketten ook op een andere manier kunnen worden aangeboden, zonder hiervoor iets toe hoeven herschrijven in de codes van die programma's.
Een werkwijze die de software paketten ook zo goed als zeker tegen piraterij zal beschermen. Waardoor het niet onwaarschijnlijk lijkt dat deze technologie in de toekomst het pad zal effenen voor een serieuze uitbreiding van het cloud computing aanbod. Aangezien ook andere, niet games, software van deze voordelen kan gebruik maken.
Het nadeel is dat je voor de meeste zaken steeds afhankelijker gaat worden van het internet. Maar het zou er wel kunnen bijdragen aan een globalere uitrol en bereikbaarheid van het internet. Zodat je er om het even waar even vlot kan van gebruik maken als wanneer je nu met gsm belt. (via DPerry)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten